Na co do kina Panie Janku? – plakaty filmowe w zbiorach muzealnych

Start: 2017-12-11 18:00:00
Koniec: 2017-12-31 14:00:00
Siedziba Muzeum Okręgowego w Tarnowie - Galeria „Piwnica pod Trójką”

Na co do kina Panie Janku? – plakaty filmowe w zbiorach muzealnych – to kolejna wystawa prezentująca część kolekcji muzealnej. Na wystawie pokazane zostaną plakaty informujące o różnych gatunkach filmów, np.: wojennych, sensacyjnych, fabularnych, westernach, przygodowych, miłosnych itp. Część z tych filmów wyświetlana była w kinie Kosmos, Marzenie oraz Krakus.
Wernisaż odbył się 11 grudnia 2017 r. w Galerii „Piwnica pod Trójką”.

W jaki sposób plakaty znalazły się w zbiorach muzealnych można tylko przypuszczać. Część z nich to na pewno dary od mieszkańców Tarnowa, zakładów pracy, szkół, lub instytucji miejskich. Warto tu wspomnieć Józefa Szuszkiewicza, który przekazał do muzeum zbiór plakatów liczący ponad 2000 obiektów. Nieocenione zasługi mają także pracownicy, którzy przez szereg lat przynosili i gromadzili plakaty, dokumentując w ten sposób ważne, ciekawe zdarzenia związane z naszym miastem, regionem, lub krajem. Dzięki ich staraniom dzisiaj w muzeum znajduje się bardzo ciekawa i różnorodna kolekcja zarówno pod względem historycznym, jak obyczajowym i społecznym.

Plakaty filmowe należą do gatunku grafiki użytkowej, umieszczanej w miejscach publicznych. Są podstawowym instrumentem reklamy filmu. Posiadają wspólne elementy, takie jak: tytuł, czołówka, hasło, zachwalacze oraz obraz. Te cechy pozwalają nam zakwalifikować je do różnych kategorii. Mamy, więc plakaty: filmowe, teatralne, wystawowe, reklamowe, sportowe, społeczne, polityczne, propagandowe, wyborcze, itp. Plakaty pokazane na wystawie reklamowały te filmy, które oglądali nasi dziadkowie, rodzice, jak i te które pamiętamy z dzieciństwa i młodości. Plakat filmowy tworzony był przez wybitnych artystów i dzięki nim został podniesiony do rangi dzieła sztuki.

Dalsza analiza pokazuje, że każdy plakat jest odrębnym, indywidualnym spojrzeniem autora na zjawisko, które chce nam zareklamować. To znaczy, że to, w jaki sposób będziemy postrzegać na przykład nowy film wchodzący właśnie na ekrany, w dużej mierze zależy od autora plakatu i od tego, czy plakat przez niego zaprojektowany zaintryguje nas na tyle abyśmy chcieli ten film obejrzeć. Jak się okazuje to właśnie strona wizualna ma ogromne znaczenie, obraz pokazany na plakacie ma bardzo silne oddziaływanie na widza. Jest on pierwszym i najważniejszym sygnałem odbieranym przez odbiorcę, którego efektem może być to, że dany film cieszy się dużą oglądalnością.

Wystawa będzie czynna do 31 grudnia 2017 roku.


Miejsce: Siedziba MOT, Rynek 3
Wernisaż: 11 grudnia 2017, godz. 18.00
Wystawa czasowa, czynna do 31 grudnia 2017 r.
Kurator wystawy: Bożena Szczupak

Na co do kina panie Janku - logo