Muzeum Etnograficzne
ekspozycja wystawy w babcinej izbie
7
October
2024

Wystawa "W babcinej izbie" w muzeum etnograficznym w Tarnowie

Wystawa „W babcinej izbie” to niezwykła ekspozycja, która odtwarza wnętrze tradycyjnej wiejskiej chaty z przełomu XIX i XX wieku, umożliwiając zwiedzającym podróż w czasie i doświadczenie życia dawnej wsi.

Przestrzeń wystawy składa się z sieni, izby i komory, typowych pomieszczeń wiejskiego domostwa tamtego okresu. Wszystkie elementy wyposażenia pochodzą ze zbiorów własnych Muzeum Ziemi Tarnowskiej, co dodaje autentyczności i pozwala w pełni zanurzyć się w przeszłość. Ekspozycja to także idealna przestrzeń do zajęć edukacyjnych, które przybliżą tradycyjny kalendarz obrzędowy oraz kulturę materialną i niematerialną miejscowości okolic Tarnowa w okresie galicyjskim.

Wystawa otwarta w Muzeum Etnograficznym w Tarnowie 7 października br. dostępna będzie dla zwiedzających do października 2025 roku oferując wyjątkową możliwość zgłębienia historii i kultury ludowej regionu tarnowskiego.

6 November, 2024
Galeria "Panorama"
9
July
2019

Stała wystawa fragmentów „Panoramy Siedmiogrodzkiej”

Panoramy Siedmiogrodzkiej”

Stała wystawa fragmentów „Panoramy Siedmiogrodzkiej”

Galeria "Panorama" na dworcu PKP

Kiedy Polacy przywieźli i zaprezentowali w Budapeszcie „Panoramę Racławicką” dzieło było oglądane przez tysiące Węgrów, którzy zafascynowani wielkim obrazem zapragnęli mieć podobny obraz ale związany z ich dziejami.  Zlecono więc namalowanie panoramy Janowi Styce, a miała ona przedstawiać któreś z ważnych wydarzeń powstania węgierskiego 1848-1849. Dzieło miało zostać ukończone na. pięćdziesiątą rocznicę wybuchu powstania (1898 r). Ustalono, że tematem obrazu, będzie zdobycie Sybinu 11 marca 1849 r. przez  węgierskich powstańców dowodzonych przez gen. Józefa Bema.

Prace nad „Panoramą Siedmiogrodzką”, liczącą piętnaście metrów wysokości i sto dwadzieścia metrów obwodu, rozpoczęto w budynku rotundy w Parku Stryjskim we Lwowie 20 kwietnia 1897 roku i trwały one pięć miesięcy. W tym niezwykłym i realizowany w szalonym tempie projekcie brała udział międzynarodowa grupa artystów. Oprócz wymienionych wyżej udział brali: Węgier Béla Spányi, który zajmował się pejzażem, Niemiec Leopold Schonchen – specjalista od rozległych powierzchni nieba oraz Polacy – Zygmunt Rozwadowski malarz batalista, Tadeusz Popiel, Michał Wywiórski – naturalista. Publiczność – mieszkańcy Lwowa zobaczyli Panoramę pierwsi, jej prezentacja była wielkim wydarzeniem.

Z końcem roku obraz zwinięto i przewieziono do Budapesztu. Uroczyste odsłonięcie Panoramy odbyło się w marcu 1898 roku w 50. rocznicę wybuchu węgierskiego powstania przeciwko Austriakom. Do Budapesztu przybywali Węgrzy z odległych okolic, panowało wielkie patriotyczne poruszenie.
Mimo wielkiego zainteresowania, akcji promocyjnej, sprzedaży wydawnictw i barwnych litografii zyski jakie uzyskano nie pokryły kosztów malowania dzieła. Jan Styka, nie widząc szans na otrzymanie od zleceniodawców umówionej kwoty  zwinął obraz i w 1900 roku przewiózł go do Galicji. W 1907 roku Panorama została po raz ostatni pokazana publiczności w Warszawie w rotundzie przy ul. Karowej.
Jan Styka postanawia pociąć swoje dzieło na fragmenty, są one oprawiane i sprzedawane. Nie wiemy na ile fragmentów została pocięta Panorama. Te, które istnieją wskazują na to, że wycinano kawałki obrazu tak aby uzyskać jakby odrębne dzieła.

Niekiedy obrazy są poprawiane, przemalowywane. Dla przykładu piękny fragment z węgierskim huzarem na koniu zyskał w tle horyzont i zachód słońca (w oryginale był tam stok pagórka), w innym fragmencie między nogami konia została czapka postaci stojącej poniżej więc została zamalowana, podobnie przy fragmencie z wozami taborowymi, przecięty na pół jeździec został zamalowany, pozostał tylko koń stojący przy wozie.

W efekcie powstała kolekcja nowych obrazów o rozmaitych wielkościach. Wszystkie obrazy były sygnowane, zwykle podpis Jana Styki znajduje się w prawym dolnym rogu płótna.

Do momentu otwarcia ekspozycji udało się zidentyfikować 38 obrazów, które są lub były pozostałością po słynnej Panoramie. Trzy fragmenty znane są tylko z przedwojennych reprodukcji i nie ma pewności czy zachowały się do dziś. Część obrazów ma określone lokalizacje/właścicieli, niektóre znane są jedynie ze zdjęć, np. zamieszczanych w katalogach aukcyjnych.

Obecnie tarnowskie muzeum posiada dwadzieścia jeden obrazów (z czego jeden stanowi depozyt). W 2018 roku nabyto kolejny fragment “Szarża”.  Na jego zakup uzyskano dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wsparcie Województwa Małopolskiego. 

Panoramy Siedmiogrodzkiej”

Zadanie Zakup obrazu „Szarża” – fragmentu Panoramy Siedmiogrodzkiej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Województwa Małopolskiego.

Ministerstwo kulturyMałopolska

Kolejny fragment „Panoramy Siedmiogrodzkiej” pojawił się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Tarnowie w 2021 r. Nowo zakupiony obraz o wymiarach 60 x 116 cm stanowi jedną z centralnych scen „Panoramy”. Rozgrywa się ona nieco z tyłu, jednak w bezpośredniej bliskości jej serca – sztabu gen. Bema. Na kompozycji uchwycony został moment zaprzęgania koni przez znajdujących się obok dwóch żołnierzy. W tle ze spowitego pola bitwy wyłaniają się sylwetki węgierskich huzarów.

Panoramy Siedmiogrodzkiej”

23 grudnia 2021 r. odbyła się uroczysta prezentacja fragmentu Panoramy, zakupionego w ramach zadania.

Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych.

Nazwa programu: Rozbudowa zbiorów muzealnych

Nazwa zadania: Zakup obrazu: Jan Styka (1858-1925), Fragment Panoramy Siedmiogrodzkiej (Bitwa pod Sybinem), 1897 r.

Wartość dofinansowania: 92 000 zł

Całkowita wartość zadania: 116 000 zł

Wkład własny zadania, wynoszący 24 000 zł został dofinansowany z budżetu Województwa Małopolskiego.

logo nardowy instytut muzealnictwa i ochrony zabytków

 

 

9 July, 2024
Muzeum Zamek w Dębnie
3
June
2024

„DĘBNO 2024” – WERNISAŻ WYSTAWY POPLENEROWEJ XV INTEGRACYJNEGO PLENERU MALARSKIEGO

„DĘBNO 2024” – WERNISAŻ WYSTAWY POPLENEROWEJ XV INTEGRACYJNEGO PLENERU MALARSKIEGO

„DĘBNO 2024” – WERNISAŻ WYSTAWY POPLENEROWEJ XV INTEGRACYJNEGO PLENERU MALARSKIEGO

Start: 2024-06-03 10:00:00
Koniec: 2024-07-07 00:00:00
Muzeum Zamek w Dębnie

3 czerwca 2024 r., (poniedziałek), godz. 10.00 w Muzeum Zamek w Dębnie odbędzie się wernisaż wystawy poplenerowej XV Integracyjnego Pleneru Malarskiego.

W dniach 13-14 maja 2024 r. na terenach Muzeum Zamek w Dębnie odbył się XV Integracyjny Plener Malarski. Uczestniczyły w nim 62 osoby. Inspiracją do jego zorganizowania był pierwszy historyczny już plener malarski, który miał miejsce w 1923 r. Wtedy to, z inicjatywy ówczesnego właściciela zamku Jana Jastrzębskiego, przybyli do Dębna studenci z ASP w Krakowie. Było to liczne grono młodych adeptów sztuki, a wśród nich późniejsi kapiści, koloryści (Jan Cybis, Hanna Rudzka – Cybis, Leszek Pindelski, Stanisław Charzyński i inni).

Obecnie w plenerze malarskim uczestniczy głównie młodzież ze szkół podstawowych z terenu Gminy Dębno oraz podopieczni Warsztatów Terapii Zajęciowej z Brzeska, Tarnowa i Woli Rzędzińskiej. Przed kilku laty w plener włączyli się członkowie Twórczego Klubu Seniora, który działa przy parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego w Tarnowie, a także seniorzy z Klubów Seniora z Dębna i z Sufczyna. W bieżącym roku w plenerze wzięła ponadto udział mała grupa turystów, którzy przybyli z zamiarem zwiedzania Muzeum.

Dębno to wieś niezwykła, pięknie położona i mająca bardzo bogatą historię, której liczne ślady można dostrzec wokół średniowiecznego zamku. Na sąsiednich wzgórzach malowniczo prezentują się: gotycki kościół oraz neogotycka kaplica grobowa rodu Jastrzębskich. Spacerując po Dębnie oraz po Parku Krajobrazowym wokół zamku, można zachwycić się małą architekturą kapliczek i figur przydrożnych. W przeszłości Dębno swym pięknem urzekało Jana Matejkę, wędrownego rysownika Napoleona Ordę oraz wybitnego akwarelistę Juliana Fałata.

Od samego początku organizacji pleneru, jego główną ideą była szeroko pojęta integracja: integracja między pokoleniami, między osobami z niepełnosprawnością, a także pomiędzy  artystami, którzy bardzo chętnie dzielili się swoją profesjonalną wiedzą i artystycznym warsztatem. Prace które powstają w jego trakcie ocenia specjalnie powoływana komisja, a można je oglądać na organizowanej w Muzeum Zamek w Dębnie wystawie poplenerowej. Wernisaż tegorocznej wystawy odbędzie się dnia 3 czerwca (poniedziałek) o godz. 10.00 w Muzeum Zamek w Dębnie.

Od lat Integracyjny Plener Malarski obejmuje honorowym patronatem Wójt Gminy Dębno, który jest także głównym sponsorem nagród. Fundatorem nagród specjalnych oraz wyróżnień jest Dyrektor Muzeum Ziemi Tarnowskiej.

Wystawa dostępna od 4 czerwca do 7 lipca 2024 r. w godzinach pracy oddziału.

27 May, 2024
Muzeum Etnograficzne
29
April
2024

Wystawa: „Kult maryjny w wierzeniach ludowych”

wystawa: „Kult maryjny w wierzeniach ludowych”

wystawa: „Kult maryjny w wierzeniach ludowych”

Start: 2024-04-29 18:00:00
Koniec: 2024-08-31 00:00:00
Muzeum Etnograficzne

29.04.2024 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Etnograficznym w Tarnowie, ul. Krakowska 10,  nastąpi otwarcie wystawy: „Kult maryjny w wierzeniach ludowych”.

Kult Matki Bożej w polskiej tradycji, wierzeniach i religijności ludowej jest powszechny i rozbudowany, posiada też zróżnicowane oblicza i sfery wyrażenia miłości, wiary, uwielbienia. Stanowi złożonei bogate zjawisko nasycone głębią przeżyć religijnych, mocno zakorzenione w sięgającej średniowiecza tradycji. Kult Maryi – Matki Bożej, pełnej miłości macierzyńskiej, opiekuńczej i łagodnej Pani, Orędowniczki grzeszników, ale też Królowej, Madonny był zawsze ważny dla ludu i blisko związany
z jego wiarą i obyczajowością.

Na wystawie pokazane zostaną różne aspekty ludowej religijności i wierzeń związanych z kultem maryjnym, w oparciu o zgromadzone w zbiorach liczne eksponaty.  Na ekspozycji zaprezentowana zostanie galeria obrazów, oleodruków z różnorodnymi wizerunkami Maryi, spotykanymi najczęściej w naszym regionie. Część z nich będzie udostępniona po raz pierwszy. Zaaranżowane zostaną także scenki z elementami ilustrującymi wiejską obyczajowość, estetykę i religijność związaną z kultem Matki Bożej. Interesującym fragmentem wystawy będzie również pokazanie wizerunków Matki Bożej w twórczości artystów ludowych z regionu tarnowskiego.

Kuratorka wystawy: Urszula Gieroń

Wystawa czynna: 29.04. – 31.08.2024 r.

wystawa: „Kult maryjny w wierzeniach ludowych”
17 April, 2024
Muzeum Zamek w Dębnie
14
April
2024

Wiosenne Spotkania przy Kawie w Muzeum Zamek w Dębnie – wystawa „Droga do Świętości” – twórczość Moniki Koczwary

Wiosenne Spotkania przy Kawie w Muzeum Zamek w Dębnie – wystawa „Droga do Świętości” – twórczość Moniki Koczwary

Wiosenne Spotkania przy Kawie w Muzeum Zamek w Dębnie – wystawa „Droga do Świętości” – twórczość Moniki Koczwary

Start: 2024-04-14 17:00:00
Koniec: 2024-05-26 00:00:00
Muzeum Zamek w Dębnie

14.04.2024 r. (niedziela) o godz. 17.00 w Muzeum Zamek w Dębnie, odbędą się Wiosenne Spotkania przy Kawie.

W programie:

Recital Anny Dziedzic

Wernisaż wystawy „Droga do Świętości” – twórczość Moniki Koczwary

Degustacja aromatycznych kaw.

Monika Koczwara urodziła się w dniu życzliwości 40 lat temu, a ta symboliczna data odgrywa kluczową rolę w jej życiu,  szerzy pozytywną  energię wkoło siebie… Jest jak promień słońca, który rozświetla każde pomieszczenie, w którym się pojawia.

Największą miłością artystki jest jej rodzina, uwielbia spacery z psem po lesie – w ciszy szuka twórczej  inspiracji. Czerpie  radość ze wspólnych chwil spędzanych z bliskimi, uwielbiając każdy moment spędzony w ich towarzystwie.

Absolwentka kierunku Mała Forma Rzeźbiarska w Kielcach, ukończyła studia podyplomowe na kierunku psychoseksuologia, obecnie studentka psychologii, nieustannie poszerza swoje horyzonty i zdobywa nowe umiejętności. Jej praca  z osobami niepełnosprawnymi na Warsztatach Terapii Zajęciowej w Brzesku stanowi wyraz jej pasji do pomagania innym i wspierania ich rozwoju. Doświadczenie życia innych ludzi jest dla niej niezwykłą inspiracją i motorem napędzającym jej działania artystyczne, oraz zawodowe. Jej motto – „ludzi trzeba doświadczać nie analizować”.

 

Wiosenne Spotkania przy Kawie w Muzeum Zamek w Dębnie – wystawa „Droga do Świętości” – twórczość Moniki Koczwary

 

 


 

2 April, 2024