Dział Sztuki
Dział Sztuki jest największym działem tarnowskiego Muzeum, który wraz z częścią eksponatów z Działu Historycznego, dał podwaliny pod założenie Muzeum w 1927 roku. Początkowo było to rzemiosło artystyczne, przedmioty związane z historią miasta, pamiątki cechowe, zabytkowe szkło, porcelana i malarstwo. Po II wojnie światowej, zbiory działu powiększyły się o obiekty pochodzące z kolekcji podworskich, przede wszystkim książąt Sanguszków z Gumnisk, a także z okolicznych dworów.
W 90 rocznicę powstania Muzeum, Dział Sztuki liczy ponad 30 tys. obiektów i systematycznie gromadzi muzealia w zakresie sztuk plastycznych, rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej, które uzupełniają istniejące kolekcje wiodące: sztuki dawnej, dworskiej, cechowej, ikonografii, judaików, sztuki nowożytnej i współczesnej. W zasobach Działu znajdują się: ceramika i szkło, meble i ramy, wyroby metalowe i przemysł artystyczny, malarstwo, grafika, rysunek, rzeźba, w ostatnich latach plakat, a także ekslibrisy i etykiety winne.
Prace gromadzone i przechowywane w Dziale to z jednej strony przykłady dzieł dawnych wybitnych artystów, zarówno polskich jak i europejskich, z drugiej – tarnowskich twórców i artystów.
Wizytówką Działu jest malarstwo polskie, które reprezentuje przede wszystkim galeria portretu sarmackiego, należąca do jednej z najbogatszych i najcenniejszych w Polsce. Osobnym tematem jest kolekcja ceramiki i szkła XVIII-wiecznego, wyjątkowego, bo w dużej mierze pochodzącego z hut polskich.
Od roku 2010 systematycznie rozrasta się kolekcja prac współczesnych tarnowskich artystów, uczestniczących w cyklu wystaw „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej”, którzy za zorganizowanie wystawy zostawiają jedną pracę, która trafia do zbiorów muzealnych.
Najcenniejsze muzealia prezentowane są i dostępne dla zwiedzających na wystawach stałych w Galerii Sztuki Dawnej w Ratuszu, w Oddziałach w Zamku w Dębnie i we Dworze w Dołędze. Osobne miejsce w prezentowaniu zbiorów Działu Sztuki zajmuje Galeria Panorama na dworcu PKP, gdzie pokazywane są fragmenty Panoramy Siedmiogrodzkiej, od 1977 roku systematycznie gromadzone przez tarnowskie Muzeum.
Zarówno Panorama, jak pozostałe zbiory Działu Sztuki, są wypożyczane na wystawy czasowe, organizowane przez Muzeum oraz muzea i instytucje kultury, zarówno w kraju jak i za granicą.
Barbara Bułdys
Muzeum Ziemi Tarnowskije
GRAFIKA
Przeważająca część zbioru grafiki zgromadzonego w Muzeum pochodzi z dawnej kolekcji książąt Sanguszków w Gumniskach. Zapoczątkował ją zbiór Aleksandra Lubomirskiego, sięgającego swą genezą czasów stanisławowskich. W późniejszym okresie zbiory graficzne uzupełniane były także Rzewuskich i Sanguszków: Eustachego, Romana Damiana i Władysława.
W zbiorze są reprezentowane następujące szkoły: niemiecka, niderlandzka, włoska, angielska i najmniej liczna - francuska. Całość nie przedstawia w chwili obecnej jednorodnej wartości. Oprócz licznej grupy imitacji i kopii (głównie według mistrzów niemieckich, włoskich, holenderskich i francuskich) oraz późniejszych odbitek dodrukowywanych z płyt oryginalnych, istnieje w tym zespole duża liczba grafik o dużej wartości. Obok pojedynczych egzemplarzy niezwykle cenionych odbitek próbnych, warto wspomnieć prace I stanu, ponadto ryciny wybitnych grafików XVI-XVIII w. oraz polonica.
Dział grafiki współczesnej tworzą niemal wyłącznie prace artystów związanych z regionem tarnowskim. Kolekcja dawnego rysunku (a więc obejmująca dzieła od XVI do końca XVIII w.) liczy około 100 obiektów i - podobnie jak zbiory graficzne - została poważnie zdekompletowana w okresie obu wojen światowych. Jej trzon stanowi zbiór Romana D. Sanguszki, niegdyś integralnie związany ze sławuckim gabinetem rycin.
Przed laty przy dziale grafiki, powstał interesujący zbiór plakatu muzealnego i artystycznego oraz afiszy (ok. 3 000). Dzisiaj, dzięki hojnemu darowi artysty malarza J. Szuszkiewicza, zespół rozrósł się do znacznych rozmiarów.
Zbiór grafiki współczesnej podobnie jak malarstwa, powstał dzięki zakupom, darom i przekazom i jest znakomitym uzupełnieniem kolekcji malarstwa współczesnego. W kolekcji grafiki dominują prace drzeworytnika J. Panka i Z. Lutomskiego. Związki z metaforą i językiem symboli widoczne są w twórczości akwaforcisty M. Wejmana, w litografiach L. Mianowskiego i J. Kraupe-Świderskiej i inni.