INFORMACJE DLA OSÓB OFERUJĄCYCH OBIEKTY
DO ZBIORÓW MUZEUM OKRĘGOWEGO W TARNOWIE


CO MUZEUM GROMADZI?

Muzeum Okręgowego w Tarnowie jest instytucją wielodziałową i wielooddziałową, która gromadzi zbiory zgodnie z profilem swojej działalności określonym w statucie Muzeum, przy uwzględnieniu możliwości ich trwałego przechowywania, zapewnienia im bezpieczeństwa, konserwacji oraz zgodnie z możliwościami finansowymi instytucji.

Muzeum gromadzi zbiory w szczególności z zakresu:

  • historii – zbiory obejmujące materialne i duchowe ślady działalności człowieka, a więc: przedmioty i dokumenty upamiętniające wydarzenia i postacie związane z dziejami Tarnowa i regionu tarnowskiego oraz obszarów przyległych w zakresie, w jakim mają związek z Tarnowem i regionem tarnowskim;
  • sztuki – dzieła sztuk plastycznych, rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej, które uzupełniają istniejące kolekcje wiodące: sztuki dworskiej, cechowej; ikonografii, judaików, sztuki nowożytnej i współczesnej;
  • archeologii – zbiory pochodzące z wykopalisk z regionu tarnowskiego oraz z obszarów kulturowo z nim związanych;
  • numizmatyki – zbiory numizmatyczne z obszaru Polski w granicach historycznych ze szczególnym uwzględnieniem bieżących polskich środków płatniczych;
  • etnografii – zbiory obejmujące elementy kultury materialnej, duchowej i społecznej tradycyjnej i współczesnej kultury ludowej regionu tarnowskiego i obszarów kulturowo z nim związanych;
  • romologii – zbiory obejmujące elementy kultury materialnej, duchowej i społecznej Romów oraz wszelkie dokumenty związane z tą grupą narodową / etniczną.

CZEGO MUZEUM NIE MOŻE PRZYJĄĆ BEZPOŚREDNIO OD ZNALAZCY?

Muzeum nie jest uprawnione do przyjmowania bezpośrednio od znalazcy rzeczy znalezionych lub przypadkowo odkrytych, w tym zwłaszcza:

  • zabytków archeologicznych lub przedmiotów co do których istnieje przypuszczenie, że stanową zabytki archeologiczne,
  • rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej,
  • broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

Postępowanie ze znalezionymi lub przypadkowo odkrytymi zabytkami lub przedmiotami o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej, określają obowiązujące przepisy:

  • jeśli istnieje przypuszczenie, że przedmioty stanowią zabytki archeologiczne:

postępowanie znalazcy określa art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067, 2245, z 2019 r. poz. 730):

Kto przypadkowo znalazł przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem archeologicznym, jest obowiązany, przy użyciu dostępnych środków, zabezpieczyć ten przedmiot i oznakować miejsce jego znalezienia oraz niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu tego przedmiotu właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

  • jeśli znalezione zostały rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej:

postępowanie znalazcy określa art. 5 ust 3 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz.U. z 2015 r. poz.397, z 2018 r. poz. 1599)

Art. 5 ust. 3. Kto znalazł […] lub rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej i nie zna osoby uprawnionej do ich odbioru lub nie zna jej miejsca pobytu, oddaje rzecz niezwłocznie właściwemu staroście [właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania znalazcy lub miejsce znalezienia rzeczy].

Art. 7 ust. 1. Kto znalazł rzecz w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, oddaje rzecz zarządcy budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego (właściwy zarządca), który po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy przekazuje ją właściwemu staroście, chyba że w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru rzeczy.

  • jeśli znaleziona została broń, amunicja lub materiały wybuchowe:

postępowanie znalazcy określa art. 6 i 7 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz.U. z 2015 r. poz.397, z 2018 r. poz. 1599)

Art. 6. Kto znalazł rzecz, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe […], niezwłocznie oddaje rzecz najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia – zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje. Jednostka organizacyjna Policji niezwłocznie zawiadamia właściwego starostę o znalezieniu rzeczy oraz znalazcy.

Art. 7. ust. 1. Kto znalazł rzecz w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, oddaje rzecz zarządcy budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego (właściwy zarządca), który po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy przekazuje ją właściwemu staroście, chyba że w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru rzeczy.

ust. 2. Rzecz, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe […], właściwy zarządca niezwłocznie oddaje najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia – zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje.


PROCEDURA NABYWANIA OBIEKTÓW DO ZBIORÓW MUZEALNYCH

ZŁOŻENIE OFERTY

  1. Każda osoba fizyczna lub prawna chcąca darować, sprzedać lub przekazać w depozyt jakikolwiek przedmiot, występuje jako oferent składający Muzeum ofertę – odpowiednio: darowizny, sprzedaży lub depozytu.
  2. Każdy przedmiot oferowany do zbiorów muzealnych musi pochodzić z legalnego źródła oraz zostać nabyty uprzednio przez oferenta zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto, oferent musi posiadać pełne i uregulowane prawa do dysponowania przedmiotem oferty.
  3. Oferta powinna zostać złożona w formie pisemnej, na formularzu udostępnionym do pobrania na dole strony
  4. Wypełniony i podpisany formularz oferty można złożyć:
  • osobiście lub drogą pocztową w siedzibie Muzeum Okręgowego w Tarnowie:

pod adresem: Rynek 3, 33-100 Tarnów

  • drogą elektroniczną – przesyłając skan podpisanej oferty na adres e-mail:

rynek@muzeum.tarnow.pl

Prosimy o nie składanie ofert w oddziałach Muzeum oraz o nieprzysyłanie przedmiotów oferty drogą pocztową bez wcześniejszego uzgodnienia.

  1. Muzeum nie rozpatruje ofert zawierających niekompletne dane – dotyczy to zwłaszcza ofert sprzedaży bez podania oczekiwanej ceny. Wstępnej wyceny oferent powinien dokonać we własnym zakresie np. korzystając z usług podmiotów zajmujących się handlem i wyceną dzieł sztuki, antyków lub przedmiotów kolekcjonerskich.

OGLĘDZINY PRZEDMIOTU OFERTY

Niezależnie od złożenia pisemnej oferty, oferent powinien zapewnić pracownikom Muzeum możliwość dokonania oględzin przedmiotu oferty:

  • jeśli przedmiot może zostać przyniesiony do Muzeum:

w przypadku przedmiotów o niewielkich gabarytach oferent powinien osobiście dostarczyć przedmiot oferty do Muzeum wraz z ofertą – po uprzednim uzgodnieniu terminu z Głównym Inwentaryzatorem Zbiorów,

  • jeśli przedmiot może zostać przyniesiony i pozostawiony w Muzeum do czasu podjęcia decyzji o nabyciu:

jeśli oferent wyrazi taką wolę, przedmiot oferty może pozostać w Muzeum do czasu rozpatrzenia oferty. Przekazanie przedmiotu oferty do Muzeum na czas rozpatrzenia oferty dokumentowane jest protokołem czasowego przyjęcia, potwierdzającym wolę przekazania-przyjęcia przez przedstawicieli stron (oferent zachowuje prawo odbioru przedmiotu oferty z Muzeum na własne żądanie). W przypadku pozostawienia w Muzeum przedmiotu oferty, oferent (lub osoba upoważniona) zobowiązany jest do wylegitymowania się aktualnym dokumentem tożsamości (obywatele polscy: dowód osobisty lub paszport, cudzoziemcy: paszport, karta pobytu lub Karta stałego pobytu Rzeczypospolitej Polskiej).

  • jeśli przedmiot nie może zostać przyniesiony do Muzeum:

jeśli oferent nie ma możliwości dostarczenia przedmiotu oferty do Muzeum lub nie chce go pozostawiać w Muzeum do czasu rozpatrzenia oferty – powinien dostarczyć szczegółowe fotografie przedmiotu oferty (np. drogą elektroniczną) oraz być gotowym – jeśli zajdzie taka potrzeba – do udostępnienia przedmiotu oferty w celu dokonania oględzin, w miejscu gdzie się on znajduje.

ROZPATRZENIE OFERTY i DECYZJA O NABYCIU LUB REZYGNACJI

  1. Każdy oferta, która wpłynie do Muzeum opiniowana jest przez Komisję Gromadzenia Zbiorów, stanowiącą kolegialny organ doradczy Dyrektora Muzeum w zakresie gromadzenia zbiorów.
  2. Komisję Gromadzenia Zbiorów ocenia przedmiot oferty pod kątem:
  • zgodności ze statutowo określonym profilem gromadzenia zbiorów przez Muzeum;
  • wartości naukowej, historycznej, edukacyjnej i artystycznej;
  • możliwości przechowywania w Muzeum, w warunkach zapewniających właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo;
  • stanu zachowania oraz możliwości zabezpieczenia i konserwacji;
  • ceny,
  • przeznaczenia ewidencyjnego – wyboru docelowej kolekcji;
  1. Po zaopiniowaniu przedmiotu oferty Dyrektor Muzeum podejmuje decyzję o jej przyjęciu, przyjęciu pod określonymi warunkami lub odrzuceniu.
  2. Komisja Gromadzenia zbiorów zbiera się nieregularnie – w zależności od ilości ofert które wpłyną do Muzeum, mając jednak na uwadze to aby każda sprawa mogła zostać rozpatrzona nie później niż w przeciągu 120 dni od wpłynięcia do Muzeum. W okres ten wlicza się czas potrzebny na opracowanie naukowe przedmiotu oferty przez pracowników merytorycznych, rozpatrzenie sprawy przez Komisję i wydanie przez nią opinii oraz podjęcie decyzji przez Dyrektora Muzeum. W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość wydłużenia tego terminu (dotyczy to zwłaszcza sytuacji w których Muzeum otrzyma równocześnie bardzo dużo ofert lub przedmiot oferty jest bardzo liczny)
  3. Po podjęciu przez Dyrektora decyzji w sprawie złożonej oferty, oferent zostaje o niej niezwłocznie poinformowany.
  4. W przypadku decyzji pozytywnej dotyczącej nabycia przedmiotu oferty przez Muzeum, spisywana jest umowa cywilno-prawna pomiędzy oferentem a Muzeum, przenosząca na Muzeum prawo własności do przedmiotu oferty.
  5. W przypadku decyzji negatywnej – jeśli przedmiot oferty został pozostawiony w Muzeum do czasu rozpatrzenia oferty – Oferent zobowiązany jest do jego odbioru – w terminie 14 dni od poinformowania go o decyzji Dyrektora Muzeum.

ZABYTKI ARCHEOLOGICZNE

ZABYTKI ARCHEOLOGICZNE ZNALEZIONE LUB ODKRYTE PRZYPADKOWO

W stosunku do zabytków archeologicznych znalezionych lub odkrytych przypadkowo, Muzeum nie jest uprawnione do przyjmowania ich bezpośrednio od znalazcy. Wszystkie zabytki archeologiczne znalezione lub odkryte przypadkowo stanowią własność Skarbu Państwa i mogą być przekazane do Muzeum jedynie na podstawie prawomocnej i ostatecznej decyzji właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Postępowanie ze znalezionymi zabytkami – jeśli istnieje przypuszczenie, że stanowią one zabytki archeologiczne – określone zostało w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067, 2245, z 2019 r. poz. 730):

  1. Kto przypadkowo znalazł przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem archeologicznym, jest obowiązany, przy użyciu dostępnych środków, zabezpieczyć ten przedmiot i oznakować miejsce jego znalezienia oraz niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu tego przedmiotu właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
  2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany niezwłocznie, nie dłużej niż w terminie 3 dni, przekazać wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przyjęte zawiadomienie, o którym mowa w ust.1.

Dla terenu działania Muzeum Okręgowego w Tarnowie właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków jest Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Krakowie, posiadający swoją Delegaturę w Tarnowie mieszczącą się pod adresem: ul. Konarskiego 15, 33-100 Tarnów, tel. 14-621-28-27, 14-627-49-05, e-mail tarnow@wuoz.malopolska.pl, godziny urzędowania: poniedziałek: 9:00-17:00 , wtorek-piątek: 7:30-15:30.

ZABYTKI ARCHEOLOGICZNE POZYSKIWANE W PLANOWANYCH BADANIACH oraz WYDAWANIE PRZEZ MUZEUM PROMES NA PRZYJĘCIE TAKICH ZABYTKÓW

Poniższa informacja skierowana jest do osób fizycznych i prawnych chcących uzyskać pisemne oświadczenie o gotowości przyjęcia przez Muzeum Okręgowe w Tarnowie ruchomych zabytków archeologicznych, które mogą zostać pozyskane w planowanych badaniach archeologicznych (tzw. promesę na przyjęcie zabytków archeologicznych).

Działając na podstawie:

  • 9 ust. 3 pkt. 7 rozporządzenia Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.U. 2018 poz. 1609),
  • Zarządzenia wewnętrznego Dyrektora nr 17/2019 z dn. 8 maja 2019 r. w sprawie zasad przyjmowania przez Muzeum Okręgowe w Tarnowie ruchomych zabytków archeologicznych pozyskanych w badaniach archeologicznych,

Muzeum może wydać pisemne oświadczenia o gotowości przyjęcia ruchomych zabytków archeologicznych, które mogą zostać pozyskane w planowanych badaniach archeologicznych (dalej jako „promesa”) jeśli:

  • zabytki pochodzić będą z terenów znajdujących się w zainteresowaniu badawczym Muzeum, zgodnie ze statutowo określonym zakresem gromadzenia zbiorów przez Muzeum (tj. z regionu tarnowskiego i obszarów kulturowo z nim związanych),
  • Muzeum będzie posiadało przestrzeń magazynową umożliwiające trwałe i bezpieczne przechowywanie zabytków, w warunkach zapewniających ich właściwy stan zachowania oraz bezpieczeństwo.
  • wnioskodawca (oraz inwestor i kierujący badaniami archeologicznymi) zostaną powiadomieni i zaakceptują warunki na jakich Muzeum może przyjąć ruchome zabytki archeologiczne pozyskane w badaniach archeologicznych.

Muzeum przyjmuje do rozpatrzenia wnioski o wydanie promesy na formularzu, którego wzór znajduje się do pobrania na dole strony.

Wnioski należy składać:

  • drogą pocztową lub osobiście na adres: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Rynek 3, 33-100 Tarnów
  • drogą elektroniczną na adres e-mail: rynek@muzeum.tarnow.pl

Każdy wniosek, który wpływa do Muzeum opiniowany jest przez Komisję Gromadzenia Zbiorów co do zasadności i celowości przyjęcia zabytków archeologicznych, które mogą zostać pozyskane w planowanych badaniach. Ostateczną decyzję w sprawie wydania promesy podejmuje Dyrektor Muzeum, po zapoznaniu się z opinią Komisji Gromadzenia Zbiorów.

Ruchome zabytki archeologiczne pozyskane w badaniach archeologicznych mogą zostać przyjęte przez Muzeum pod następującymi warunkami:

    • wydana została prawomocna i ostateczna decyzja właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków o przekazaniu pozyskanych zabytków w depozyt do Muzeum, ze wskazaniem zabytków, które mają zostać przekazane,
    • przekazanie zabytków do Muzeum odbędzie się protokolarnie, za pośrednictwem właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków;
    • przekazywany do Muzeum materiał archeologiczny będzie odpowiednio przygotowany tj. umyty, poddany doraźnej konserwacji, zapakowany w woreczki strunowe oraz w standardowe pojemniki magazynowe (tekturowe pudła o wymiarach 30,5 x 22,5 cm, wys. 9 cm), trwale oznakowany tuszem i zaopatrzony w metryczki. Zabytki wydzielone powinny posiadać karty ewidencyjne z wizerunkiem zabytku, zgodne z wzorem karty dostępnym do pobrania na dole strony;
  • wraz z zabytkami, do Muzeum przekazane zostanie sprawozdanie z badań oraz kompletna dokumentacja archeologiczna (w tym opisowa, rysunkowa i fotograficzna) – wykonana zgodnie z obowiązującymi standardami przewidzianymi przepisami prawa;
  • dokumentacja archeologiczna przekazana do Muzeum wraz z zabytkami dostarczana będzie zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej – edytowalnej;
  • dokumentacja archeologiczna przekazana do Muzeum zyska status dokumentacji ewidencyjnej zbiorów, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 30 sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach (Dz.U. 2004 nr 202 poz. 2073);
  • przekazane do Muzeum materiały archeologiczne oraz dokumentacja będą przez Muzeum opracowywane, publikowane i udostępniane osobom trzecim w ramach wykonywania przez Muzeum jego statutowych zadań.

 

UWAGA:

  • Składający wniosek o wydanie promesy zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia Muzeum o fakcie niepozyskania w trakcie badań archeologicznych żadnych zabytków, w terminie do 3 miesięcy od dnia zakończenia badań archeologicznych.
  • W przypadku rażących uchybień wnioskodawcy promesy względem zasad na jakich Muzeum wydaje promesy i/lub przyjmuje zabytki archeologiczne, kolejne wnioski składane przez tego wnioskodawcę rozpatrywane będą negatywnie.

KONTAKT

Osobą udzielającą wszelkich informacji w zakresie nabywania przez Muzeum zbiorów oraz obowiązujących procedur udziela:

Łukasz Sęk
Główny Inwentaryzator Zbiorów
tel. 14 621 21 49,
e-mail: l.sek@muzeum.tarnow.pl

OFERTY I WNIOSKI NALEŻY SKŁADAĆ:

  • osobiście – w siedzibie Muzeum mieszczącej się pod adresem:

Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Rynek 3, 33-100 Tarnów

  • drogą pocztową na adres:

Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Rynek 3, 33-100 Tarnów

  • drogą elektroniczną na adres e-mail:

rynek@muzeum.tarnow.pl

Uprzejmie prosimy o:

  • nie składanie ofert oraz przedmiotów ofert w oddziałach Muzeum Okręgowego w Tarnowie,
  • nie przysyłanie przedmiotów ofert drogą pocztową bez wcześniejszego uzgodnienia.

FORMULARZE DO POBRANIA

Oferty:

  • oferta darowizny, sprzedaży lub depozytu (dotyczy osób fizycznych) *.pdf
  • oferta sprzedaży (dotyczy wyłącznie podmiotów prowadzących działalność handlową – sprzedaż zabytków i/lub dzieł sztuki, w tym także sprzedaż komisową) *.pdf

Wnioski o wydanie promesy:

  • wniosek o wydanie pisemnego oświadczenia o gotowości przyjęcia przez Muzeum Okręgowe w Tarnowie ruchomych zabytków archeologicznych, które mogą zostać pozyskane w planowanych badaniach archeologicznych *.doc lub *.pdf
  • wzór karty ewidencyjnej zabytku archeologicznego ruchomego dla obiektu przekazywanego do Muzeum *.doc lub *.pdf