- Strona główna
- Aktualności
- O muzeum
- Historia
- Zbiory
- Struktura
- Zamówienia publiczne
- Oferty pracy
- Realizowane projekty
- Polityka prywatności
- Warunki organizacyjno-finansowe i program działania MOT na lata 2021-2026.
- STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
- OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
- Rada Muzeum
- Zwiedzanie
- Siedziba
- Oddziały i filie
- Ratusz – Galeria Sztuki Dawnej
- Muzeum Historii Tarnowa i Regionu
- Muzeum Etnograficzne
- Galeria „Panorama”
- Regionalne Centrum Edukacji o Pamięci
- Muzeum Zamek w Dębnie
- Muzeum Dwór w Dołędze
- Zagroda Felicji Curyłowej w Zalipiu
- Muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach
- Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka” w Nowym Wiśniczu
- Ekspozycje stałe
- W kontuszu i przy szabli
- Muzeum Historii Tarnowa i Regionu – ekspozycja stała
- Romowie. Historia i Kultura
- Fragmenty „Panoramy Siedmiogrodzkiej”
- Muzeum Zamek w Dębnie
- Muzeum Dwór w Dołędze
- Muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach
- Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka”
- Regionalne Centrum Edukacji o Pamięci
- Wystawy czasowe
- Wystawy archiwalne
- Edukacja
- Dostępność
- Deklaracja dostępności
- Plan dostępności
- Mapa strony
- Opis działalności Muzeum Ziemi Tarnowskiej
- Niepełnosprawność ruchu
- Siedziba Muzeum
- Ratusz – Galeria Sztuki Dawnej
- Muzeum Historii Tarnowa i Regionu
- Muzeum Etnograficzne
- Galeria Panorama
- Regionalne Centrum Edukacji o Pamięci
- Zamek w Dębnie
- Muzeum Dwór w Dołędze
- Zagroda Felicji Curyłowej w Zalipiu
- Muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach
- Muzeum Pamiątek po Janie Matejce “Koryznówka”
- Niepełnosprawność słuchu
- Niepełnosprawność wzroku
- Sklep
- Kontakt
Kolekcja malarstwa
Zbiór malarstwa będący częścią Działu Sztuki Muzeum Okręgowego w Tarnowie reprezentuje malarstwo polskie i europejskie od XVII wieku po współczesność.
Malarstwo polskie reprezentuje przede wszystkim galeria portretu sarmackiego, należąca do jednej z bogatszych i cenniejszych w Polsce. Obok portretu sarmackiego zbiory malarstwa obejmują dzieła artystów polskich zamknięte w przedziale czasowym od XVIII do początków XX w. Reprezentują je takie nazwiska jak m.in.: J. Norblin, F. Smuglewicz, J. Reichan, Z. Vogel, J. Brodowski, A. Orłowski, J. Suchodolski, W. Stattler, P. Michałowski, J. Głowacki, a także A. Grottger, J. i W. Kossakowie, J. Brandt, J. Chełmoński, L. Wyczółkowski, J. Fałat, J. Malczewski, T. Axentowicz, V. Hoffman. W zbiorach muzealnych znajduje się także przykłady malarstwa zachodnioeuropejskiego: włoskiego, francuskiego i angielskiego.
Obrazy pejzaże, sceny rodzajowe i mitologiczne prezentowane jest również poprzez kopie wielkich mistrzów. Drugą interesującą kolekcją wśród zbiorów muzealnych jest zespół tworzący ikonografię XX Sanguszków (120 obiektów), zamykającą się w przedziale czasowym od XVII wieku po okres międzywojenny. Nie jest to zbiór jednorodny i nie był tworzony dla jednej galerii, gdyż obiekty pochodzą z pałaców w Gumniskach, Sławucie i Zasławiu.
Dział malarstwa powiększył swe zbiory o prace artystów współczesnych poprzez zakupy, dary i przekazy. Zaczątkiem tego wyodrębnionego działu sztuki współczesnej były obrazy plastyków tarnowskich, przekazane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Zespół ten jest systematycznie powiększany, dokumentując rozwój artystyczny tarnowskiego środowiska plastycznego. Obok tarnowskich malarzy dział sztuki współczesnej wzbogaciły nazwiska takich artystów jak: T. Kantora, J. Sterna, A. Marczyńskiego, J. Nowosielskiego, J. Szancenbacha, J. Trzebiatowskiego, J. Waltosia i innych.
Zbiory nowoczesnego malarstwa i rysunku liczą ponad 7 tys. obiektów i obejmują oprócz licznych dzieł wybitnych, charakteryzujących rozwój dawnej sztuki polskiej i europejskiej, dzieła współczesne.